Udlevering af medicin til heste

Heste anses for at være et produktionsdyr, som kan spises, og derfor skal hesteejere overholde de samme regler for opretholdelse af fødevaresikkerheden, som landmænd der har kvæg, får, grise, osv. Det er derfor nødvendigt at du har gennemgået medicinhåndteringskurset for at du selv må give din hest receptpligtig medicin (ormekur, antibiotika, medicinske salver, m.fl.), som du har fået ordineret af din dyrlæge. Medicinhåndteringskurset skal være godkendt af Fødevarestyrelsen, og du finder kurserne ved landbrugsorganisationer og hos enkelte dyrlæger, som har valgt at afholde kurset.

Alternativt til denne regel, må du gerne selv give din hest medicin, hvis alle hestene i hesteholdet er chipmærket OG udelukket fra konsum.

Du må også gerne selv give din hest medicin, hvis du har mere end 6 måneders praktisk erfaring med produktionsdyr og medicinhåndtering fra før 1. februar 2007.

Brud på reglerne, kan medføre bøder for overtrædelser af fødevarelovgivningen.

Kan jeg få udleveret bedøvelse (fx Domosedan gel) til min hest i forbindelse med smed, læsning i trailer eller klipning?

Nej, selvom du opfylder reglerne til at måtte medicinere din hest, så må dyrlægen ikke udlevere bedøvende midler. Jævnfør lovgivningen vedrørende lægemidler til dyr, 2.6.1.4, kap. 4, stk. 2, kan dyrlægen KUN udlevere bedøvende midler til heste, som er i genoptræning efter alvorlig sygdom. I ALLE andre tilfælde er det forbudt at udlevere disse midler, og det er derfor nødvendigt at hesten tilses og bedøves af en dyrlæge hver gang det er nødvendigt.

Vaccinationsregler for heste

Klik på linket herunder for at læse mere
om vaccinationsreglerne for heste.

Link til www.rideforbund.dk

Har du styr på hestens tænder?