Tænder

Hestens sundhed afhænger i høj grad af en problemfri mund, især hvis hesten bruges til ridning. Hvis hesten får problemer i munden fx pga tandspiser, foderpakninger, tandkapper, osv., kan det få negative konsekvenser for fordøjelsen, hestens samarbejdsvillighed under ridning, risikoen for infektioner, m.m.

Selv hos de helt unge heste, er det relevant at kontrollere tænderne jævnligt, da unge heste har ekstra stor aktivitet i munden pga tandskifte fra mælketænder til de blivende tænder.

Nørager Dyrehospital bruger altid let bedøvelse/beroligelse ved kontrol og tandraspning af din hests tænder. Dette gør vi for at kunne se grundigt på ALLE tænderne, så vi sikrer, at vi ikke overser små forandringer i munden, samt for at undgå at hesten bliver bange og får en dårlig oplevelse.

Det er individuelt fra hest til hest, hvor meget og hvordan de slider deres tænder, men du kan med fordel starte med at få kontrolleret din hests tænder en gang årligt i forbindelse med vaccination. Herefter vil dyrlægen bedre kunne vejlede dig til, hvor ofte din hest bør få kontrolleret sine tænder. Ved rutinemæssig kontrol undgår du, at din hest udvikler alvorlige tandproblemer, da problemerne vil blive opdaget inden de når at udvikle sig.

Her kan du læse mere om tandproblemer hos heste

Vaccinationsregler for heste

Klik på linket herunder for at læse mere
om vaccinationsreglerne for heste.

Link til www.rideforbund.dk