Røntgenundersøgelser af hund

Røntgenoptagelser er et af vores mest værdifulde diagnostiske hjælpemidler. Nogle gange kan et enkelt billede fortælle hele historien, f.eks. ved brækkede ben, blæresten og ved røntgentætte fremmedlegemer i mave-tarmkanalen .

HD samt AD

Røntgen anvendes også hos mange hunderacer til at fastlægge status for hofteledsdysplasi (HD) og albueledsarthrose (AA) før de godkendes til avl i de respektive klubber.  Bedømmelsen af disse billeder foretages centralt i Dansk Kennel Klub.

Forud for en HD/AD undersøgelse skal du bestille en rekvisition fra DKK. For at få denne må du kende dato for undersøgelsen, samt navn på den fotograferende dyrlæge. Rekvisitionen bestilles på hundeweb

HD står for hofteledsdysplasi. Det er en lidelse, hvor lårbenshovedet ikke passer ordentligt ind i hofteledskålen. HD er en arveligt betinget sygdom. Arvegangen kaldes ”polygen”, dvs der er mange forskellige gener, der har betydning for om hunden er disponeret for at få sygdommen.

Er hunden arveligt disponeret har den risiko for at udvikle sygdommen. Risikoen forværres hvis hunden udsættes for negative miljøpåvirkning som f.eks. forkert fodring, overdreven motion, eller hurtig vækst.

Symptomer på HD er smerter fra hofterne. Hunden har svært ved at rejse sig, er slinger i bagkroppen og sætter sig hurtigt ned når den ikke er i bevægelse. Med tiden udvikles slidgigt i hofteleddet.

HD-undersøgelsen

Selve undersøgelsen foregår ved, at hunden bedøves let, så den ligger helt stille under fotograferingen. Hunden skal ligge på ryggen med bagbenene strakt ud, mens billedet tages. Dyrlægen skal indfotografere data fra DKK´s rekvisition på røntgenbilledet og indsende dette til bedømmelse hos DKK´s dyrlæge. Fotograferende dyrlæge bliver i øvrigt bedt om ikke at udtale sig om hundens HD status. Ejer modtager vurderingen direkte fra DKK.

Aldersgrænse
For de fleste hunde gælder at de skal være fyldt 12 mdr. før HD status kan vurderes. Men ”gigant racerne” skal være fyldt 18 mdr. Du kan finde mindstealderen for din hunds race på DKK´s hjemmeside.
www.dansk-kennel-klub.dk

AD står for albueledsdysplasi. Det beskriver en fejludvikling i ledbrusken i albueleddet, der kan give anledning til slidgigt i albueleddet. Det medfører, at der dannes nyt knoglevæv omkring leddet og bevægeligheden nedsættes med mange smerter til følge. AD er ligesom HD en multifaktoriel arvelig lidelse, hvor den arvelige disposition sammen med de negative miljøpåvirkninger er afgørende for om hunden udvikler slidgigt. Symptomer starter typisk i 4-5 måneders alderen. Tidligste symptomer er stivhed i forben især efter hvile.

AD-undersøgelse
Foretages ved, at den sederede hund lægges i sideleje på røntgenbordet imens billedet tages.

Du kan finde flere informationer om HD og AD samt krav for de forskellige racer på DKK´s hjemmeside www.dansk-kennel-klub.dk

Vil du vide mere om HD og AA kan du klikke her.

Kirurgiske indgreb på hunde

Vi foretager dagligt mange forskellige kirurgiske indgreb på hunde. De fleste operationer er aftalt nogle dage i forvejen og foretages ambulant.  Andre operationer foretages  på alvorligt syge dyr og kan kræve indlæggelse. Vi råder over operationsfaciliteter med forberedelsesrum, operationsstue og opvågningsbure.

Når du afleverer din hund til en operation vil den få en beroligende indsprøjtning. Herefter bliver patienten lagt i total narkose, bliver klippet og vasket i operationsområdet, og kørt ind på operationsstuen hvor kirurgen tager over. Under operationen har vi tilkoblet overvågningssystem, der måler bl.a. patientens puls, vejrtrækning, temperatur og blodtryk.

Efter operationen vil patienten blive rengjort og lagt i et opvågningsbur. Her observerer vi, at opvågningen foregår normalt.

Når du igen afhenter din hund vil den normalt være lidt omtumlet og lettere påvirket af narkosen. Hvor længe denne tilstand varer er individuel, men normalt vil hunden være sig selv igen dagen efter.

Har du spørgsmål vedr. din nyopererede hund kan du altid kontakte vagthavende dyrlæge.

Efter en operation vil dyret som regel få smertestillende og i nogle tilfælde også antibiotika med hjem efter aftale med dyrlægen.

Er din hund overvægtig?